Главная » Статьи » Мои статьи

Методична розробка уроку. Конструкційні матеріали та їх вибір.
Тема:         Конструкційні матеріали та їх вибір.

 Мета уроку

навчальна:  ознайомити учнів з різними видами конструкційних матеріалів, видами  та породами дерев, особливостями їх будови, характерними ознаками, значенням деревини як конструкційного матеріалу для народного господарства країни; розкрити сутність таких характеристик конструкційних матеріалів як твердість, жорсткість, пластичність;

розвиваюча:  розвивати вміння визначати та враховувати механічні та технологічні властивості конструкційних матеріалів при виготовленні корисних речей; розвивати технічне, художнє мислення;

виховна:   виховувати почуття відповідальності та бережливого ставлення     до навколишнього середовища, любов до праці.

Об’єкти практичної діяльності учнів:  зразки різних порід деревини та інших конструкційних матеріалів.

Наочність:  стенд або набори зразків різних порід деревини, шпони, фанери, деревоволокнистих плит, інших конструкційних матеріалів (гума, метал, оргскло, текстильні матеріали тощо); зразки учнівських та промислових виробів з деревини, кольорові таблиці з малюнками порід деревини та її текстури, інструкційні картки до лабораторних робіт.

Міжпредметні зв’язки:  природознавство, література.

Тип уроку:  комбінований.

Час проведення:  45 хв.

                                              ХІД УРОКУ

1.                 Організаційний момент.

          Під час організаційного етапу перевіряю присутність учнів, готовність їх  до уроку (наявність учбових приналежностей, спецодягу).

2.        Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних знань учнів.

На початку уроку запропоновую учням поглянути на зразки  їх майбутніх виробів, які виготовили попередні учні. Мотивацію до подальшої роботи здійснюю шляхом постанови проблемного запитання.

-         Чи можемо ми одразу братися до виготовлення таких виробів не знаючи, з якого матеріалу вони складаються ?

-         Чи всю інформацію про майбутній виріб ви вже отримали ?

Треба підвести учнів до розуміння, що необхідно визначитися з

матеріалом, із якого буде виготовлений майбутній виріб. Після того, як діти усвідомили необхідність визначення матеріалу для виготовлення виробів обявляю тему та мету уроку.

3.         Вивчення нового матеріалу.

Розпочати можна з актуалізації життєвого досвіду учнів та проведення між учнями міні-змагання «Хто назве більше матеріалів, із яких виготовляють різні вироби.»

Узагальнюючи відповіді учнів, повідомляю, що всі матеріали, які використовуються у процесі технологічної діяльності людини називаються конструкційними, і даю визначення цього поняття під запис. Тим самим привчаю учнів до роботи з зошитом.

Після цього знайомлю учнів із властивостями, за якими різняться конструкційні матеріали. Вивчення властивостей конструкційних матеріалів доцільно розпочати з демонстрації гнучкості, пружності та пластичності  та пластичності металів, гуми та деревини. Зупиняюсь більш детальніше на властивостях такого конструктивного матеріалу, як деревина. Слід акцентувати увагу учнів на тому, що проектування та конструювання виробів на уроках трудового навчання здійснюватиметься із використанням різних конструкційних матеріалів. Проте в п’ятому класі учні використовуватимуть для цих цілей здебільшого деревину. Можна в процесі ознайомлення учнів з деревиною запропонувати загадки або літературні строки присвячені деревині, наприклад:

" Пишне і крилате,

   Хто його не зна,                                                  

   в нього рук багато,

   а нога одна. ( Дерево).

" Стоять могутні красені в гаю.

На плечі їхні звалене завдання

таке, яке буває лиш в раю,

підтримувати рівновагу мироздання.

Ознайомлення учнів з деревиною як конструкційним матеріалом доцільно провести в формі бесіди. Пропоную учням назвати вироби з деревини, які вони виготовляли власноруч, які є у їхніх помешканнях, класі тощо. Узагальнюючи відповіді учнів, повідомляю, що деревина – дуже поширений, легкий і одночасно міцний природний матеріал, який добре обробляється різальним інструментом (пилками, рубанками, долотами, стамесками тощо). З неї можна виготовляти різноманітні вироби домашнього вжитку, іграшки, сувеніри, прикраси, інші вироби.

Оскільки з уроків природознавства та із повсякденного життя учні знають певні види дерев, доцільно поставити такі запитання:

- Які породи дерев вам відомі ?

- Які дерева ростуть в нашій місцевості ?

- Які види дерев ви знаєте ?

Уточнюю відповіді учнів, надаючи інформацію про породи дерев та їх будову. Ознайомлення з властивостями деревини доцільно розпочати з розрізів деревини, характерних природних рисунків, розміщення волокон у деревині. Пояснюю такі характерні ознаки як колір, запах, текстура, розповідаю про роль зовнішніх ознак при виготовленні різних корисних речей, зокрема меблів. З’ясування цих питань слід супроводжувати демонстрацією стенду або наборів з розрізами різних порід деревини.

 

4.      Лабораторно-практична робота «Визначення породи деревини за зовнішніми ознаками»

          Для проведення лабораторно-практичної роботи «Визначення породи деревини за зовнішніми ознаками» поділяю клас на групи по 4-6 учнів. Кожна група учнів отримує один зразок деревини та картку з інструкцією щодо виконання роботи.

Послідовність виконання роботи.

1. Розглянути зразок деревини.

2. Порівняти текстуру зразка наданої деревини з текстурою різних порід дерев за напрямком волокон, розміщенням і товщиною річних кілець, кольором, запахом, смолянистістю тощо.

3.  Визначити породу дерева.

4.  Заповнити таблицю.

 5.  Сформулювати висновок.

Таблиця «Характеристика деревини».

Назва деревини

 

Порода деревини

 

Міцність деревини (тверда, мяка)

 

Вік дерева

 

Колір деревини

 

Форма листя

 (намалювати)

 

Текстура деревини

 (намалювати)

 

 

 

Висновок ( виписати з довідника інформацію про дерево визначеної породи)___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  Перед початком роботи провожу вступний інструктаж щодо проведення лабораторно-практичної роботи, довожу послідовність дій та правила заповнення таблиці. Як правило, вступний інструктаж викликає ряд запитань у певних учнів, які належать найчастіше до І і ІІ груп, тому з ними проводжу груповий, або індивідуальний інструктаж. Під час проведення роботи провожу текучій інструктаж, а також, слідкую за порядком виконання лабораторно-практичної роботи. Якщо учні ІІІ – ІV досить швидко виконують першу частину завдання, тоді вони приступають до виконання продуктивної частини роботи за карткою з диференційованим завданням.

5.      Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи.

          Лабораторно-практична робота закінчується повідомленням результатів. Я, особисто, коригую роботу учнів, доповнюю їхні відповіді, перевіряю записи в таблицях. За підсумками перевірки виставляю оцінки.

  6.   Домашнє завдання. Домашнє завдання повинно носити диференційований зміст для різних груп учнів. Наприклад, учням ІІІ – ІV груп окрім загального домашнього завдання можна запропонувати  підготувати доповідь про роль і значення дерев для навколишнього середовища, усього живого на планеті.

Категория: Мои статьи | Добавил: Валерій (05.01.2012)
Просмотров: 3355 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: